Betere afwikkeling van ambtelijke arbeidsgeschillen

13 oktober 2006

Betere afwikkeling van ambtelijke arbeidsgeschillen

Tot nu toe moeten burgers en ambtenaren, die een conflict met de gemeente hebben, zich behelpen. Ambtenaren moesten bij andere ambtenaren terecht en burgers bij een gemengde commissie, waarin raadsleden zaten en externe deskundigen. Dat is niet ideaal.
Nog onder het vorige College is het besluit genomen dat er een volledig externe commissie moest komen. De steun voor deze gedachte was breed en ook de SP stemde in.

Het nieuwe College moest praktisch vorm geven aan het uitgangspunt. Daarbij heeft een hartewens van de SP vorm gekregen, namelijk een aparte kamer voor ambtenarenzaken. De SP heeft van meerdere ambtelijke arbeidsconflicten een verslag gekregen en dat stemde niet vrolijk (zie ook het eerdere artikel “Meester Gersjes vertelt”). Ambtelijke molens vermalen af en toe ook degenen die ze bedienen. Met name het interne beroepstraject kreeg zware kritiek “een show die zonde van mijn tijd en zijn geld is”, aldus Gersjes over een van zijn cliënten. Het belangrijkste bezwaar was dat dezelfde juridische afdeling het College adviseert m.b.t het beleid; vervolgens degene hoort, die daar het slachtoffer van zijn; en die daarna bij de rechter procedeert tegen dezelfde mensen die ze eerst hebben moeten horen.
Aan deze verwevenheid komt nu een einde.
Dat voorkomt overigens niet alleen veel, vaak onnodig, menselijk leed, maar spaart op termijn ook geld aan spookambtenaren, langdurige ziektewetprocedures, wachtgelden, etc. De meeste spookambtenaren spoken niet voor hun lol, maar omdat ze tegen hun zin naar een non-actieve wereld geholpen zijn.

De SP is blij met de nieuwe externe bezwaarcommissie en verwacht, dat de jaarlijkse verslaglegging tot veel leerzame gedachten aanleiding zullen geven.