Groningen schaft huisbezoek af

28 september 2006

Groningen schaft huisbezoek af

De dienst Sociale Zaken en Werk (SOZAWE) van de gemeente Groningen legt voortaan niet meer standaard een huisbezoek af bij iedereen die een bijstandsuitkering aanvraagt. Dat heeft het Groningse college van B&W besloten op basis van een evaluatie van de huisbezoeken in 2006.

Het college verwacht meer effect van het gericht afleggen van huisbezoeken. SOZAWE gaat daarom in het vervolg alleen op huisbezoek als de informatie die de aanvrager zelf verstrekt, daar aanleiding toe geeft.

Van januari tot juni 2006 heeft de dienst SOZAWE ongeveer negenhonderd huisbezoeken afgelegd bij mensen die een uitkering aanvroegen. In 37 gevallen is naar aanleiding van het huisbezoek geen uitkering toegekend. In enkele gevallen kon een bezochte klant geholpen worden met een zorgvraag.

M.b.t. onaangekondigde huisbezoeken waarover momenteel nogal wat te doen is: De meervoudige kamer van de Sector Bestuursrecht van de Amsterdamse rechtbank heeft bij uitspraak van 7 sept. jl beslist dat een onaangekondigd huisbezoek ZONDER BIJZONDERE AANLEIDING bij een lopende bijstandsuitkering dus niet is toegestaan!

De rechtbank vindt dat er een bijzondere aanleiding moet zijn om bij iemand een onaangekondigd huisbezoek af te leggen, en als die aanleiding niet voldoende aannemelijk gemaakt kan worden, valt een dergelijke inbreuk op de privacacy niet te rechtvaardigen. Uit deze uitspraak bleek ook, dat de rechtbank niet akkoord gaat met steekproefsgewijze huisbezoeken afleggen, ook al zou er misbruik van gemeenschapsgeld in het geding zijn.

Hopelijk is deze recente uitspraak van de Amsterdamse rechtbank goed nieuws voor bijstandscliƫnten in andere gemeenten, die steeds vaker met het fenomeen HUISBEZOEKEN geconfronteerd worden!