Cultuur in de Negende?

26 augustus 2006

Cultuur in de Negende?

De commissie Mittendorff, waar Cultuur onder valt, heeft gesproken over de mogelijke realisatie van de Negende van Eindhoven en het beschikbaar stellen van een voorbereidingsbudget.

De Negende staat voor het samengaan van museum Kempenland en de Krabbedans en zou een museum voor kunst- en cultuurhistorie en een centrum voor beeldende kunst en design moeten worden.
De SP is zeker niet bij voorbaat tegen dit plan, maar wij zien nogal wat problemen en onduidelijkheden die eerst de wereld uit moeten.
Bij ons leven vragen als: Willen de twee instellingen echt samen verder, zo ja, waaruit blijkt dat precies? Hoe financieel realistisch is dit plan en hoe financieel gezond zijn de instellingen? Is en blijft een cultuurhistorisch museum levensvatbaar in Eindhoven? Waar wordt De Negende gehuisvest? Bij deze vraag hebben wij de eis gesteld dat de huisvesting de instelling moet dienen en niet andersom, zoals tijdens de vorige raadsperiode met de Krabbedans gebeurde, die ging naar de Witte Dame omdat dat gebouw vol moest.
Mocht het plan doorgaan, wat voor ons nog lang niet zeker is, dan zal er eenmalig een flink bedrag moeten worden vrijgemaakt om De Negende een financieel gezonde start te garanderen. Als dat niet gebeurt, wordt de kans op slagen wel erg klein.
De SP kreeg noch van de overige fracties, noch van de wethouder enige tegenwerping. De voorwaarde van een financieel gezonde start werd door de wethouder, voor de goede verstaander, in een andere formulering ondersteund.
Uiteindelijk besloot de commissie dat er een stappenplan moet komen en dat de raad alle zeggenschap in het proces houdt. Bij vrijwel alle fracties was de grondhouding positief. Wij volgen de stappen met kritische belangstelling.