Jaarplan van de SP-afdeling Eindhoven van juni 2006 – najaar 2007

20 juni 2006

Jaarplan van de SP-afdeling Eindhoven van juni 2006 – najaar 2007

Kansen en bedreigingen/kracht en zwakte
(Kansen en bedreigingen zijn kenmerken van de omgeving; kracht en zwakte zijn kenmerken van de eigen organisatie.)
De KANSEN in de huidige Eindhovense situatie zijn onverminderd groot. De landelijke politiek en de gevolgen daarvan in Eindhoven geven ons kansen te over om ons als organisatie te profileren en te versterken. Er is interesse voor politieke opvattingen die afwijken van die van de regering en van andere partijen. Ook onder ethnische minderheden bestaat groeiende belangstelling voor progressieve politiek. Bij de bevolking bestaat achting voor de SP en, meer dan in het verleden, is die achting ook gebaseerd op lokale factoren. De verkiezingsuitslag en de collegevorming dragen daar sterk aan bij. Een verdere kwalitatieve en kwantitatieve groei is mogelijk.

Externe BEDREIGINGEN zijn er momenteel niet zoveel. Van andere politieke partijen, met name van de PvdA, valt hooguit normale concurrentie te verwachten. De bedreiging van rechtse populistische bewegingen lijkt op dit moment niet bijzonder groot, hoewel dit een onvoorspelbaar fenomeen blijft.

De organisatie van de Eindhovense SP heeft een aantal STERKE PUNTEN, zowel kwantitatieve als kwalitatieve.
Materieel zijn wij de enige partij met een eigen partijpand. Dat ziet er goed uit, is goed bruikbaar en wordt adequaat beheerd.
Financieel kunnen we ons het een en ander veroorloven, zolang het niet te wild wordt.
Voor eenvoudig incidenteel uitvoerend werk kunnen wij een beroep doen op een groot aantal leden (ruw geschat en afhankelijk van de vraag, zo’n 250 a 300). Voor zwaardere vraagstellingen met een meer continu karakter kunnen wij een beroep doen op ca 60 leden buiten het bestuur. Dit is een sterke troef.
Er is een bestuur van middelgrote omvang (nu 12), dat redelijk tot goed functioneert en ten opzichte van het vorige Jaarplan kwalitatief verbeterd is. Bestaande taken worden zelfstandiger en beter uitgevoerd.
De afdeling is georganiseerd in een werkgroepsysteem dat gekoppeld is aan permanente taken. De ervaringen daarmee zijn overwegend positief. Het is een methode om gestructureerd leden te binden die op een min of meer continue basis met zwaardere vraagstellingen bezig zijn. Een goed draaiende werkgroep kan een eigen politieke dynamiek ontwikkelen en dat is een onmiskenbaar voordeel. Omdat bestuursleden als regel actief zijn in twee of meer werkgroepen, ontstaat een soort netwerkorganisatie op basis van wisselende dwarsverbanden, die soms erg praktisch zijn en een “toko-denken” voorkomen. Als men dat wil, kan men de som van alle Eindhovense werkgroepen aanduiden naar landelijk toe aanduiden als de “kerngroep. Ook kan het werkgroepsysteem in theorie zwakke afdelingen in de voorsteden helpen met hun taken, omdat er zich niets tegen verzet dat leden uit deze afdelingen gaan meedraaien in een werkgroep publiciteit, actie, etc.
Op dit moment draait de werkgroep Ouderenplatform goed.
De fractie heeft een goede naam en de nieuwe SP-wethouder ook.
Het buitenparlementaire gebeuren heeft een vaste plaats gekregen in de afdeling.
De organisatie van de publiciteit (in ruime zin) is structureel verbeterd. Inlegvel en site worden als in samenhang vervaardigd en dat leidt tot goede resultaten.

De organisatie van de Eindhovense SP heeft een aantal ZWAKKE PUNTEN, zowel kwantitatieve als kwalitatieve.
Hoewel het algemene organisatorische niveau in de afdeling duidelijk in de breedte gegroeid is, blijft hier een punt van aandacht liggen. Het betreft niet zozeer de algemene politieke basiskennis, als wel leidinggevende capaciteiten: een werkgroep aansturen, creatief acties ontwikkelen, het eigen functioneren beoordelen, omschakelen tussen strategie en tactiek, analyse van hoofd- en bijzaken, werken met toevallige factoren versus planmatigheid, etc. Een punt van zorg is dat er op dit niveau vanuit landelijk geen enkele vorm van ondersteuning in de vorm van scholing geboden wordt.
De Eindhovense SP heeft nog steeds een structureel zwakke band met de eigen achterban. Voorzover er een band is, is die te eenzijdig top down: het bestuur biedt aan de algemene achterban mogelijkheden aan (ledenvergaderingen, oproepen, acties) en doet dat redelijk, hoewel nog niet super. Een minpunt is dat de politieke café’s momenteel op een laag pitje staan. De bottom up – beweging is nog steeds een ondergeschoven kindje. Voorzover er bottom up iets binnenkomt, gebeurt dat meestal ad hoc via de fractie. Er worden niet structureel wijkbijeenkomsten belegd, basisscholing voor nieuwe leden is er op dit moment niet (die bestaat nu alleen maar binnen de Werkgroep Ouderen), en gevorderdenscholing voor leden die de basisscholing gevolgd hebben bestaat niet. Voorzover deze stand van zaken zijn oorzaak binnen de afdeling heeft, zit die erin dat de werkgroep Leden te zwak is. Recente personele strubbelingen zijn daar mede oorzaak van.
De fractie is verdubbeld, maar als gevolg daarvan bestaat zij voor een groot deel uit parlementair onervaren leden. Er ligt hier een fors inwerktaak, die ook nog eens extra groot is vanwege de collegedeelname van de SP.
Twee naar buiten gekeerde werkgroepen van de afdeling, de Werkgroep Actie en de werkgroep ROOD, werken op zich goed, maar zijn en blijven te klein. Het buitenparlementaire werk zou harder moeten groeien.

Voorstellen
- De bestuursleden zijn al duidelijk meer “leidinggevend” gaan denken. Ze vertrouwen meer op eigen kracht bij het opzetten van een actie, bij het aansturen van een werkgroep, bij het analyseren van een probleem, etc. Dit proces moet verder voortgezet worden.
Een middel daartoe, namelijk vaker organisatorische en inhoudelijke kwesties uitdiepen aan de hand van een case-studie, is goed. We slagen er in praktijk regelmatig in om aan de voorwaarde ervoor te voldoen, namelijk beter opgezette vergaderingen van het Algemeen en Dagelijks Bestuur. Dit kan nog verder uitgediept worden.
Verder worden bestuursleden gestimuleerd voor hen interessante (landelijke) scholingen te volgen.
- Een stijging van het aantal leden met 5% netto (is ongeveer 50 a 60 op ca 1100)
- We streven naar een Algemeen Bestuur met 15 goede en actieve leden. Er zijn nog steeds ontelbaar veel taken die blijven liggen.
- Het functioneren van de werkgroepen moet systematisch bevorderd worden. De praktijk, dat het DB er op gezette tijden langs gaat, moet weer opgepakt worden.
- De afdeling richt een Werkgroep Best op en begeleidt die gemiddeld een avond in de week
- De fractie moet ingewerkt worden tot een goed draaiend geheel. Dat is een forse taak. Verder moet er gewerkt worden aan de opvolging van Bernard als fractievoorzitter.
- De werkgroep Actie moet groeien tot ca 10 regelmatig aanwezige leden, zodat er meer zaken aangepakt kunnen worden en met een grotere spreiding
- De Werkgroep ROOD moet groeien tot ca 10 regelmatig aanwezige leden en gedisciplineerder worden. ROOD gaat een festival organiseren op het grensvlak van cultuur en politiek, en gaat een sporttoernooi organiseren.
- De Hulpdienst gaat een betere registratiesysteem ontwikkelen. Men wil tot een verbreding en verdieping van het doorverwijssysteem komen.
- De Werkgroep Leden moet in feite heropgericht worden. Er moeten redelijk wat mensen in gaan meedraaien en de taken moeten (in deze volgorde) verbreed worden tot
a) het praten met nieuwe leden en afgeven van CD, boekje etc
b) het doorgeven van namen van leden die iets actiever willen worden aan de betreffende werkgroep
c) het organiseren van bijeenkomsten per stadsdeel
d) werken aan de band met ethnische minderheden
e) opzetten van een scholingssysteem
f) registratie van waar leden werken en beroepsbezigheden van leden, en bezigheden die daaruit voortvloeien
- De Werkgroep Publiciteit moet (in deze volgorde):
a) Verder werken aan de journalistieke poot. Grootste urgentie is dat leden van de werkgroep als politiek redacteur kunnen werken, zodat er minder een beroep gedaan hoeft te worden op Bernard om stukken aan te leveren.
b) Om dezelfde reden moeten andere fractieleden vaker stukken aanleveren
c) De site is al een stuk actueler en aantrekkelijker geworden. Dit proces moet verder worden voortgezet. Gemeten naar het aantal bezoekers willen we standaard tussen de 10de en 15de plaats op de SP-ranglijst staan
d) Vaker een politiek café organiseren
e) Groeien met mensen, die affiniteit hebben met dit soort werk en er de capaciteiten voor hebben of kunnen krijgen
- De Werkgroep Beheer leidt iemand op tot eindverantwoordelijke voor beheer en logistiek. Die iemand is niet de voorzitter of de organisatiesecretaris. De organisatie van de tribuneverzending wordt goed geregeld.
Het bestuur probeert zoveel inzicht in de financien van de afdeling te krijgen, dat zij samen met de penningmeester een jaarlijkse begroting op kan stellen
- De Werkgroep Ouderen gaat meer themamiddagen organiseren. Daarnaast komen er inloopochtenden. Er komt een nieuwe excursie. De mede-organisatie van de Landelijke Ouderendag wordt gecontinueerd en verbeter