Cultuurbeleid van Eindhoven lijkt gericht op prestige projecten

5 maart 2006

Cultuurbeleid van Eindhoven lijkt gericht op prestige projecten

Het cultuurbeleid van de gemeente Eindhoven lijkt vooral gericht op prestigueze bouwwerken. Zo zijn er miljoenen uitgegeven aan de verbouwing van het van Abbe, de Witte Dame en de Effenaar. Voor de exploitatie van die gebouwen is dan vaak te weinig geld. Met het klokgebouw in Strijp S. lijkt dit patroon voortgezet te worden. Van de gemeente kan het niet groot en prestigieus genoeg, er moet een cultuurfabriek komen met ruimte voor duizenden bezoekers.
Ondertussen gaat het wat moeilijker met het vinden van bewoners. De Effenaar bedankte en PopEi is inmiddels weer uit het gebouw vertrokken.

De moeilijkheid om bewoners voor een cultuurfabriek te vinden ligt niet bij een gebrek aan kunstenaars. Bij de gemeente staan 235 kunstenaars ingeschreven die op zoek naar een atelier. In de raadsvergadering van 26 januari leverden een aantal kunstenaars een petitie in voor een beter "broedplaatsen beleid", op initiatief van de stadspartij, zie www.stadspartijeindhoven.nl/broedplaatskunstenaars.htm. De petitie was, naar verluidt wegens de geringe bekendheid van kunstenaars met dit initiatief, slechts door veertien kunstenaars ondertekent. Dit neemt niet weg dat de gemeente zich beter wat minder op prestige kan richten en meer naar de behoefte van kunstenaars en publiek.