Vragen aan LPF over CD-verleden Machiels

28 februari 2006

Vragen aan LPF over CD-verleden Machiels

Hierbij treft U een open brief aan van de SP aan het plaatselijke en landelijke bestuur van de LPF. Het betreft de positie van ex-CD-lid Machiels als tweede op de Eindhovense LPF-lijst. De SP wil opheldering van de besturen of ze bekend waren met het politieke verleden van Machiels, zo ja waarom het geaccepteerd is, zo nee hoe dat kan. De SP roept de LPF op om vóór de verkiezing op 7 maart openheid van zaken te geven.

Aan het bestuur van de Eindhovense afdeling van de Lijst Pim Fortuyn
5602BD Eindhoven

Aan het landelijk bestuur van de Lijst Pim Fortuyn
Zonweg 59
2516AK Den Haag

Eindhoven, 27 febr. 2006

Geacht bestuur,

Bij het doornemen van de kandidatenlijst voor de aanstaande gemeenteraads-verkiezing in Eindhoven viel mij op, dat op plaats nummer 2 van de Eindhovense lijst van uw partij de heer Frans Machiels staat.

Het staat vast dat dhr. Machiels een (overigens door hemzelf erkend) verleden heeft in de Centrumdemocraten (CD). In 1994 namen twee leden van de Centrumdemocraten in de Eindhovense gemeenteraad plaats, de heren Blonk en Schoonbeek.
Eerstgenoemde ruimde al snel weer het veld, nadat hij op kosten van de gemeente voor duizenden guldens voor privé-zaken gebeld had met de Antillen. Hij werd opgevolgd door mevrouw Sanders-van Gessel, die nooit wat zei voorzover ze al aanwezig was (wat niet vaak het geval was).
De tweede heeft zijn raadsperiode volgemaakt, maar stapte in sept. 95, samen met Machiels, uit de CD en begon zijn eigen partij, Burgerbelang Regio Eindhoven. Na een roemloos bestaan keerde deze partij bij de volgende verkiezingen niet meer terug in de raad.

De betrokkenheid van Machiels bij de CD is op meerdere manieren gedocumenteerd.

Machiels was voor de groepering Heesterakker actief in de wijkraad Vaartbroek. In die groepering ontstond rumoer toen bleek dat Machiels al anderhalf jaar adviseur van de CD was. Het verweer van Machiels was, dat de groepering Heesterakker van zijn CD-lidmaatschap had kunnen weten. De groepering zette hem buiten, waarna Machiels nog enige tijd op persoonlijke titel lid bleef en toen verhuisde naar een andere wijk in Eindhoven.

Ook de verhouding tussen Machiels en Schoonbeek is, tijdens en na zijn CD-tijd, gedocumenteerd. In het Eindhovens Dagblad van 22-04-96 zegt Schoonbeek in een artikel onder de kop ‘Schoonbeek wijkt in 1998 voor Machiels’: “Je moet de beste mensen op de beste plaats zetten. Machiels heeft veel meer politieke ervaring dan ik en hij is ook meer gedreven”. In die tijd deed Machiels buiten de raadsvergadering het woord voor de lijst-Schoonbeek, en stippelde hij het beleid uit. Machiels zelf in hetzelfde artikel: ”Ik erken dat ik een grote volmacht heb. De politieke initiatieven en voorstellen komen van mij, maar ik laat ze wel even door de fractie lezen. Die is het bijna altijd wel eens met wat ik doe”.

In het ED van 16/09/1995 werd gesignaleerd dat bij de statenverkiezingen van maart van dat jaar landelijke CD-folders verspreid zijn met de tekst ‘Nederlanders eerst’. Machiels daarover in genoemd artikel:”Dat gebeurde onder druk van de partijleiding in Den Haag. Met bepaalde zaken moet je soms wel even meedoen. Je kunt als CD-lid niet zomaar weigeren te folderen”.

Ik was het over het algemeen niet eens met de meeste ideeën van de naamgever van uw fractie, wijlen dhr. Pim Fortuyn. Ik moet hem echter nageven, dat hij altijd afstand tot extreem rechts heeft willen bewaren. “Het deed hem verdriet” aldus Mat Herben bijvoorbeeld in een open brief “als hij werd vergeleken met Dewinter, Haider of Le Pen. In april 2002 hebben we keihard en met succes gewerkt om de LPF te ontdoen van het vermeende extreemrechtse imago”.

Dit alles gezegd zijnde, zou ik Uw partij willen vragen uw oordeel uit te spreken over de positie van Machiels op de Eindhovense kandidatenlijst. Ik vraag dat èn aan het landelijke bestuur, èn aan het plaatselijke bestuur. Het lijkt mij dat de kiezer recht heeft om te weten of uw bestuur op de hoogte was van het politieke verleden van Machiels.
Zo ja, waarom heeft U hem dan geaccepteerd als tweede op de lijst, en hoe verenigt U dit lidmaatschap van de CD met de aversie, die de overleden naamgever van uw partij had tegen extreem rechts?
Zo nee, heeft Uw bestuur de kandidaten deugdelijk gescreend en is Machiels door deze eventuele screening heen gekomen door zijn CD-lidmaatschap bewust te verzwijgen?

Gaarne verneem ik uw antwoord, uiteraard voor 7 maart.

Bernard Gerard
Fractievoorzitter SP Eindhoven