SP wint conflict over uitvoering klokkenluidersregeling

7 februari 2006

SP wint conflict over uitvoering klokkenluidersregeling

Er dreigde even een heuse rel, toen de SP vragen stelde over de uitvoering van de klokken-luidersregeling inzake de nasleep van de affaire – Pastoor.

Na de val van Pastoor heeft de Raad een meldregeling ingesteld, waarin burgers bij de Raad verhalen over Pastoor konden melden (in de volksmond de kliklijn). Dat bleken er nogal wat te zijn. Die klachten worden nu (= begin februari) door een forensisch bureau uitgezocht.
Er zijn voor ambtenaren drie vertrouwenspersonen aangesteld, waarbij ambtenaren hun ei kwijt konden over Pastoorse onrechtmatigheden (in de volksmond de klokkenluidersregeling). Daarop zijn twee klachten binnengekomen.
De kliklijn valt onder de Raad, de klokkenluidersregeling onder het College. De afspraak was dat beide dus een gescheiden traject zouden doorlopen, maar vervolgens samen zouden komen bij hetzelfde onderzoeksbureau. M.a.w., de klokkenluidersregeling werd extern gelegd. Zo was het vastgelegd in een besloten vergadering van de raadscommissie Bestuurlijke Pijler. De SP stemde in met deze vertrouwelijkheid omdat het pakket als geheel goed was.

Vervolgens schrok het College zich dood van de kosten van het forensische bureau. Om de financiële schade te beperken wilde het College de klokkenluidersklachten intern afwerken. Daar is de SP dwars voor gaan liggen. Immers, Pastoor was ook wethouder van personeel en waar Pastoor is zijn conflicten, en waar arbeidsconflicten zijn is de Afdeling Juridische Zaken. Het kan niet zo zijn dat Juridische Zaken aangewezen wordt om klachten af te handelen over zaken, waarin deze Afdeling mogelijk zelf partij is. De SP ziet dat als een elementaire politieke blunder. Dus wil de SP een externe afwikkeling van de klokken-luidersklachten.
Omdat echter de afspraken gemaakt waren in een besloten vergadering was er een probleem. De SP heeft met zijn vragen een stukje van de beslotenheid opgeheven onder het motto dat ook de voorwaarden, waaronder tot die beslotenheid besloten is, voor een stukje opgeheven waren. Bovendien had de beslotenheid over de procedurele afwikkeling weinig nut. De gang van zaken rond de “kliklijn” was ook niet besloten.

Uiteindelijk is het College verstandig geweest en heeft het conflict niet gezocht. De klokkenluidersregeling wordt op een verstandige manier inderdaad extern gelegd, zij het (voorlopig) niet bij het forensische bureau dat de kliklijn doet, maar bij een wat minder heftig instituut (dat nog aangewezen moet worden).

Er is wat te doen geweest over de kosten van het forensische bureau: 650.000 Euro, plus wat er bijgekomen zou zijn voor de klokkenluidersregeling. De SP meent dat de lokale democratie hier met een dringend nodig proces van zelfreiniging bezig is, en dat de kosten daarvan op de koop toe genomen moeten worden. De SP verzet zich dan ook met kracht tegen de suggestie van de Ouderenpartij en Van Dijck om met het onderzoek te stoppen. Opmerkelijk is dat ook Leefbaar Eindhoven een volledig onderzoek wil “niets is zo erg als een half onderzoek” aldus Van Bussel. En daar heeft hij gelijk in.