SP reageert verheugd, maar voorzichtig op gunstige peiling.

22 februari 2006

SP reageert verheugd, maar voorzichtig op gunstige peiling.

Op zaterdag 18/02/06 verscheen er een peiling in het ED. Als straks de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen net zo zou zijn als de peiling, zou de SP negen zetels hebben – een resultaat dat bijna te mooi klinkt om waar te zijn. De PvdA zou 14 zetels hebben, en Groen Links 4. Samen is dat goed voor 27 zetels, goed voor een links meerderheidscollege. Een dergelijk College zou voor Eindhoven een revolutionaire ontwikkeling zijn. Mocht het deze kant opgaan, dan zal de SP zijn best doen aan dit proces een bijdrage te leveren.

Het is echter nog niet zover. De peiling is uitgevoerd op 9; 13 en 14 februari, en de echte test is pas vier weken daarna, op 7 maart. Er kan nog van alles gebeuren. Bovendien zijn de testuitspraken slechts gebaseerd op bijna 200 mensen die nu al weten waarop ze stemmen. Daarnaast zijn er ook bijna 200 mensen, die zeggen te gaan stemmen, maar nog niet weten waarop. Er is, kortom, nog van alles mogelijk.

Bovendien is er nog een ander scenario, nl dat de PvdA voor vertrouwdheid kiest met een PvdA/CDA/VVD – college. Dat heeft 28 zetels. Daarmee zit de PvdA, afgaande op de peilingen, in de positie waarin altijd het CDA zat.

Overigens gaan de ontbrekende zetels naar D66, het Ouderenappel, de Stadspartij en de Christenunie, die elk goed zouden zijn voor één zetel.

Kortom, afwachten en zo hard mogelijk werken om de echte uitslag minstens zo goed als de peiling te maken!