Ghostbusters nodig in Eindhoven

7 februari 2006

Ghostbusters nodig in Eindhoven

De SP volgt al jaren de afwikkeling van arbeidsconflicten binnen het ambtelijk apparaat met zeer kritische blik. Niet voor niets staat er in het SP-programma een passage over goed werkgeverschap.

Aanleiding voor nieuwe bemoeienis was een artikel in het vakblad Binnenlands Bestuur. Onder de grote rode vette kop “Falend personeelsbeleid” worden de resultaten van een onderzoek beschreven naar het personeelsbeleid in Nederlandse gemeentes. 1700 ambtenaren deden mee.

Het onderzoek leverde opmerkelijke conclusies op. Zo bleek bijv. een kwart van de ambtenaren niet regelmatig functionerings- en beoordelingsgesprekken te krijgen. Als ze er wel zijn is ruim een derde er matig of niet tevreden over. 20% van de ambtenaren voelt zich niet veilig op zijn werkplek, in de helft van de gevallen vanwege de directe chef. En, 44% van de gemeentes kent ambtenaren die niet ziek zijn en normaal betaald worden, maar geen werkzaamheden uitvoeren. Mogen uitvoeren soms, want vaak is dat vanwege een arbeidsconflict of een reorganisatie.

Reden voor SP-fractievoorzitter Gerard om aan het College te vragen hoe die cijfers in Eindhoven lagen. Het meest onthutsende aan de antwoorden is dat de meest basale antwoorden niet eens gegeven kunnen worden. Ze zijn niet bekend.
Er is niet bekend hoe veilig het werkklimaat binnen de gemeente gevonden wordt. Het is niet mogelijk aan te geven hoeveel functioneringsgesprekken er jaarlijks gehouden worden. Het is niet bekend hoe deze gesprekken gewaardeerd worden. En er zijn vijf ambtenaren die op de loonlijst staan en niets doen. En zelfs dat aantal zegt niet alles, want niet altijd is duidelijk wie er onder de rubriek “langdurig ziek” en onder “spook” gerangschikt wordt.

Kortom, Pastoor heeft ook op zijn werkterrein als “wethouder personeel” gefaald.

Wordt vervolgd.