Belastingteruggave

14 februari 2006

Belastingteruggave

Een paar jaar geleden is de manier waarop in de bijstand wordt omgegaan met inkomsten- en loonbelasting veranderd. Voortaan kun je ook als je in de bijstand zit misschien geld terugkrijgen van de belasting in verband met ziektekosten en dat wordt dan niet weer afgetrokken van je uitkering. Om dit geld te krijgen moet je een T-biljet – of een ander aangifte formulier – van de belastingdienst invullen.

Het gaat om de zogenoemde “bijzondere ziektekosten”. De belasting verstaat daaronder de kosten voor dingen als:
· Contactlenzen of bril
· Premie ziekenfonds en aanvullende verzekering en nominale premies AWBZ
· Huisapotheek (verband pleisters etc.) een vast bedrag van 23 Euro per gezinslid
· Gehoorapparaat en batterijen daarvoor
· Steunkousen
· Als je ouder bent dan 65 jaar een vast bedrag van 787 Euro per persoon
Voor sommige bijzondere ziektekosten kun je bijzondere bijstand krijgen. Dat moet je dan wel aanvragen voor je de kosten hebt gemaakt. Het spreekt vanzelf dat je als de kosten zijn vergoed je ze niet van de belasting kunt terugkrijgen. Bij de belasting geldt verder dat je pas geld terugkrijgt als de kosten boven een bepaalde drempel uitkomt. Omdat die drempel afhankelijk is van je inkomen – lager bij een laag inkomen – kom je daar toch vaak wel voor in aanmerking bij een bijstandsuitkering als je wat extra kosten hebt gehad.

Kom je er niet uit, maak dan een afspraak met onze hulpdienst. Wij kunnen je dan helpen.