SP-motie over buslijn 5 aangenomen!

7 januari 2006

SP-motie over buslijn 5 aangenomen!

De SP heeft als afwerking van de actie voor het terugkeren van bushaltes aan de Churchilllaan in de raadsvergadering van 10 november 2005 een actuele motie ingediend:”Lijn 5 moet terug”.
De motie overweegt dat vooral oudere mensen de dupe zijn van het opheffen van buslijnen. Dat schaadt hun deelname aan het sociale leven.

De motie spreekt uit dat de gemeenteraad zich uitspreekt dat de vroegere buslijn 5 weer moet gaan rijden en dat de Regioraad (en het Dagelijks Bestuur daarvan) daarop gewezen moet worden. De kosten zouden betaald moeten worden door binnen het verkeersbudget van de Regioraad kosten voor de aanleg van nieuwe auto-infrastructuur te verschuiven naar het OV-budget .De Raad nam de motie aan met 33 tegen 11 stemmen. Tegen waren het CDA (minus van Hout); Liberaal Eindhoven en de helft van de VVD.
Bij de behandeling merkte wethouder Schreurs nog op, dat men een actie als deze op veel meer plaatsen in de stad zou kunnen uitvoeren. Volgens Schreurs was de kwaliteit van het openbare busvervoer ver onder het peil gezakt dat nog aanvaardbaar was. Hier was de SP (en trouwens ongeveer iedereen in de Raad) het van harte mee eens.