SP-lijsttrekker Gerard toont vooral realisme bij Sociaal Forum op High Tech – campus

24 januari 2006

Ca 250 mensen uit de welzijnswereld, uit de zorg en de woningbouwcorporaties etc waren op woensdag 11 januari bijeen op de High Tech – campus, op het congres “bouwstenen voor de sociale agenda”.
Na een hele dag confereren (met bijdragen van wisselende kwaliteit) mocht ook de locale politiek iets zeggen. Voor de veelomvattende thema’s jeugd, werkgelegenheid, onderwijs, SPILcentra en nog meer stond maar liefst een half uur geprogrammeerd. Voor vier partijwoordvoerders samen, wel te verstaan. Veel meer dan een paar slagzinnen kon je er niet kwijt dus

Bernard Gerard in debat

Vier andere partijwoordvoerders mochten het samen een half uur hebben over de vermaatschappelijking van de zorg en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Er lag een “onderwijsaanvalsplan” van Loket W en een aantal onderwijsorganisaties voor jongeren van 12 tot 24 jaar, dit in vervolg op het zo succesrijke SPIL-centra verhaal. Het was niet in het minst ook een werkgelegenheidsplan voor Loket W, al werd dat niet zo gezegd.
Voor deze zaal vol insiders toonde Gerard zich vooral realistisch en goed, maar kritisch, op de hoogte van de materie. Het “onderwijsaanvalsplan” bevatte volgens hem teveel grote woorden en bouwde teveel voort op drijfzand. Dat het SPIL-verhaal een succes was, moest volgens Gerard nog blijken. SPIL is een goed concept, zei Gerard (niet voor het eerst), maar het is slecht ingevoerd. Er is veel te weinig aandacht besteed aan het financiële en organisatorische deel van het verhaal, en aan de inpassing in het grotere raam van het welzijnswerk. Men komt, bijv., nog vele miljoenen tekort op aanleg en exploitatie van de ca 50 a 60 spilcentra die er moeten komen. Bovendien zou het SPILcentra-concept in praktijk wel eens kunnen afknappen op de problematiek van de witte en zwarte scholen. Het geeft te denken dat van de 60 basisscholen in Eindhoven er 14 meer dan 40% allochtonen hebben, dat er van deze 14 10 in hun voortbestaan bedreigd worden en dat er van die 14 maar liefst 9 worden aangemerkt als Spilcentrum. Het leek Gerard realistischer om eerst maar eens het bestaande beleid voor kinderen onder de 12 jaar goed te verankeren. Bepaalde aspecten daarvan, zoals bijv. het schoolmaatschappelijk werk, konden al we ingezet worden in het voortgezet onderwijs, met extra aandacht voor het VMBO. Maar dat gebeurt al en is dus niet nieuw.

De SP heeft een warm hart voor welzijn en onderwijs, maar heeft ook praktisch verstand van geld en organisatie. Die twee zaken zouden beter aan elkaar geknoopt moeten worden.