h

SP doet tevredenheidsonderzoek onder cliënten Pluspunt

3 januari 2006

SP doet tevredenheidsonderzoek onder cliënten Pluspunt

"Ze doen hun best, maar de mogelijkheden zijn zo beperkt dat ze niets kunnen doen"

De SP heeft een diepgaande interesse in de reïntegratiebedrijven en de gesubsidieerde arbeid. Die interesse gaat terug tot in de vorige raadsperiode, toen de SP het Breuer-instituut onder de loep nam (een instelling voor particuliere arbeidsbemiddeling) en een van zijn producten, de Evenementen-pool. Dat leverde toen een informatief, niet al te positief en breed gewaardeerd rapport op.

Reïntegratiecontracten en arbeidsmarkttoeleiding zijn Collegebevoegdheden. De Raad mag de verordeningen vaststellen en daarna valt een diepe stilte bij de uitvoering. Geen raadslid heeft zicht op de praktijk. Wat is het rendement van reïntegratie-investeringen? Hoeveel kaf zit er tussen het koren van de particuliere arbeidsmarktbedrijvigheid? Hoeveel procent van de ca 1000 Eindhovense ID-ers en WIW-ers heeft feitelijk een reguliere baan gekregen? Wordt het “werken met behoud van uitkering” de nog slechter betaalde opvolger van de ID-regeling? Leiden opstap- en participatie-banen werkelijk tot reguliere werkgelegenheid?
De SP heeft al meermalen vragen gesteld over deze materie. Daar komt echter nooit een goed antwoord op. Ook SP-verzoeken om het wedervaren van de reïntegratiesector tot onderwerp van een rekenkameronderzoek te maken, of in elk geval tot thema bij de Jaarrekening, haalden het niet. Toch gaan er in deze branche veel geld om. Het werkdeel van de WWB zit ergens rond de 25 miljoen per jaar en dat wordt geheel gebruikt voor reïntegratie, arbeidsmarkttoeleiding, etc.

Blijkbaar moet je het als raadslid zelf uitzoeken. Dat is niet eenvoudig, want ID-ers en WIW-ers en vergelijkbare categorieën zijn niet als groep bereikbaar. De SP is in december 2004 begonnen met de opbouw van een contactengroep van mensen, die in een gesubsidieerde baan zitten of zaten. Dat is een langlopend project, dat nog steeds voortduurt.
Als tussenstap in dit proces van kennisverwerving heeft de SP in de tweede helft van 2005 een enquête afgenomen bij 22 cliënten van Pluspunt, voor het merendeel WIW-ers. Pluspunt is niet gekozen omdat het een uitzonderlijk slechte naam heeft, maar omdat de Pluspunt-medewerkers de grootste deelgroep binnen het algemene bestand zijn. De tekst van enquête is toegevoegd als bijlage. Overigens hebben niet alle respondenten alle vragen ingevuld.

Zeer kort samengevat houdt Pluspunt een aantal mensen op een redelijk nette manier van de straat, maar voor je toekomst heb je er weinig of niets aan.

Toekomstperspectief
Zeven van de 22 respondenten geven aan zekerheid te hebben over de toekomst. Die (positieve) zekerheid bestaat uit één Wajong-uitkering, één ROC-traject bij een schoolverlater, één tijdelijk arbeidscontract en vier contracten met een onbepaalde duur, waarvan minstens twee parttime. (De vraag of er een oorzakelijk verband aan te wijzen is tussen Pluspunt en de baan is niet gesteld, maar uit eigen beweging door een enkeling negatief beantwoord). 15 van de 22 respondenten hadden nog geen idee wat de toekomst zou brengen, of hadden nu al de zekerheid van de bijstand.

Tevredenheid met contactpersonen
Grofweg driekwart voelt zich goed behandeld en begeleid door de contactpersoon en ziet hem of haar vaak genoeg. Over de deskundigheid van de contactpersonen lopen de meningen sterk uiteen: 55% vindt die redelijk tot goed, 45% matig tot slecht (“veredelde huisvrouwen”).
Er wordt zeer wisselend gedacht over hoe lang het duurt voor iets wordt aangeboden, en over de inhoud van het aanbod. Bijna de helft krijgt binnen twee maand een aanbod, ruim de helft pas na minstens een half jaar of überhaupt niet. Grofweg tweederde vindt dat dat aanbod “matig tot slecht op de voorkeur past”.

Scholing
Ruim de helft heeft geen scholing door of via Pluspunt aangeboden gekregen. De andere helft wel, maar daarover wordt in weinig enthousiaste termen gesproken. Het gaat om sollicitatiecursussen van een voor de respondenten te laag niveau, om een cursus heftruckchauffeur van 5 dagen, om de horeca cursus sociale hygiëne of EHBO, en in één geval om een Haarlemse kinderopvangcursus op MBO-niveau, die al liep toen de respondent bij Pluspunt terecht kwam.
Al met al loopt de totale tevredenheid met Pluspunt uiteen. Bij een kleine 50% is die “goed tot redelijk”, bij ruim 40% matig tot slecht.

Tevredenheid algemeen
Opvallend is dat in de antwoorden elk spoor van enthousiasme ontbreekt. Dat komt het duidelijkst naar voren in de open categorieën “als ik het voor het zeggen had bij Pluspunt” en “Ruimte voor opmerkingen”.
Het meest voorkomende thema, in uiteenlopende bewoordingen verteld, is dat men uiteindelijk het gevoel heeft dat Pluspunt geen duurzaam resultaat heeft. De scholing, voorzover aanwezig, is te beperkt en sluit niet altijd aan op de behoefte. De begeleiding wordt niet doorgezet tot een duur-zame reguliere baan is gevonden, ook niet als de diploma’s wèl in orde zijn. De doorstroming is gering en komt alleen tot stand als je zelf de advertenties afbelt – wat je evengoed gedaan had kunnen en moeten hebben als je niet bij Pluspunt gezeten had. Werkgevers worden niet “gescreend” op hun wil om cliënten na (bijv.) twee jaar een vaste baan te geven, maar blijken vooral geïnteresseerd in goedkope arbeidskracht zonder verplichtingen van werkgeverskant.
Daarnaast liggen er klachten over de hoogte van het loon (dat komt nauwelijks boven de bijstand uit) en “dat je er niks mee opbouwt” (WW, pensioen, etc).
Tenslotte is er een individuele klacht dat het computerpark niet bruikbaar is voor cliënten zonder Internet, en dat Pluspunt, het UWV en de Sociale Dienst elkaar met hun regeltjes in de wielen rijden.

Hieronder staat de enquête. De uitslagen zijn als volgt:
1) ja: 7 nee: 15 (zekerheid van de bijstand = nee)
2) als ja: reguliere baan 32 uur; 1-jarig contract; vast contract; wajong; regulier; regulier voor 18 uur; BBL-opleiding
3) goed: 4 redelijk: 8 matig: 4 slecht: 5
4) goed: 11 redelijk: 7 matig: 1 slecht: 2
5) goed: 6 redelijk: 5 matig: 6 slecht: 3
6) 2 mnd: 6 6 mnd: 3 12 mnd: 1 24 mnd: 0 niet: 4
7) goed: 5 redelijk: 1 matig: 6 slecht: 5
8) ja: 8 nee: 11 (het ROC-traject van de schoolverlater niet meegeteld)
zo nee, waarom niet:
wil zelf niet: 2 geen idee: 5 omdat ik waarschijnlijk te oud ben: 1
financiering heftruckcursus kwam niet rond: 1 andere: 2
zo ja, welke en welk niveau: Haarlemse kinderopvangcursus 1; sollicitatietraining 2; sociale hygiëne 1; EHBO 1; heftruckchauffeur 1; “ja, maar lang geleden en door inlener = school betaald” 1; ? 1
9a) ja: 15 nee: 4
b) goed: 6 redelijk: 3 matig: 3 slecht: 2
c) goed: 6 redelijk: 6 matig: 3 slecht: 0
10) en 11) zijn samengevat hierboven.

Beste mensen,
Voor ons vervolgonderzoek naar de gesubsidieerde arbeid vragen wij U vriendelijk dit formulier in te vullen. Alvast bedankt.

1 Heeft u al zekerheid over de vervolgsituatie na de beëindiging van uw WIW betrekking? Ja/Nee

2 Zo ja, wat is het vervolg? □ Bijstand
ם WW
□ Regulier
ם Fulltime
ם Parttime voor ….. uur
□ Nieuwe gesubsidieerde baan
□ Flexbaan
□ Opstapbaan
□ Participatiebaan
□ Ergon of andere WSW baan
□ Anders, n.l. ……………………

3 Hoe tevreden bent u over Pluspunt? Goed/Redelijk/Matig/Slecht

4 Bent u goed behandeld door uw contactpersoon? Goed/Redelijk/Matig/Slecht

5 Is het personeel deskundig? Goed/Redelijk/Matig/Slecht

6 Hoe lang duurt het voor er iets aangeboden wordt? 2Mnd/6Mnd/12Mnd/24Mnd/Niet

7 Hoe goed past het aanbod op de voorkeur? Goed/Redelijk/Matig/Slecht

8 Krijgt u scholing aangeboden? Ja/Nee
Zo nee, Waarom niet? …………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………..
Zo ja, welke, hoe lang en op welk niveau? ……………………………………………
……………………………………………………………………………………………………..

9 Krijgt u persoonlijke begeleiding? Ja/Nee
Heeft u daar veel aan? Goed/Redelijk/Matig/Slecht
Ziet u uw begeleider vaak genoeg? Goed/Redelijk/Matig/Slecht

10 Als ik het voor het zeggen had bij Pluspunt dan: ………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………..

11 Ruimte voor nadere toelichting of opmerkingen: ………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………..
………………………………….........................................................................................
…………………………………………………………………………………………………..

Naam: Telefoon:

Adres: Geboortedatum

Emailadres:

U bent hier