Gemeenteraad wijst met kleinst mogelijke meerderheid arbeidspool-idee SP af, maar herkansing volgt.

22 november 2005

Bij de afgelopen begrotingsbehandeling (nov. 2005) heeft de SP geprobeerd een idee uit het verkiezingsprogramma al te verwezenlijken nog voor de verkiezingen een feit zijn. Dat lukte net niet, maar een herkansing volgt.
Het gaat om het idee een regulier (CAO-welzijn of -cultuur) betaalde arbeidspool op te zetten ten behoeve van de kleine culturele en ideële instellingen, waarvan het voortbestaan bedreigd wordt door het verdwijnen van de ID- en WIW-banen.

Binnen deze arbeidspool moet regulier betaald worden. Bij de afgelopen begroting probeerde de SP er een pool van 20 fte’s door te krijgen. In “SP stelt regulier betaalde arbeidspool voor” wordt het idee uitgebreider beschreven.
De instelling van de pool is mogelijk omdat Eindhoven over 2005 ongeveer 7,5 miljoen over heeft op het inkomensdeel van de Wet Werk en Bijstand (Wwb). In plaats van dit geld gewoon terug te storten in de grote pot, gebruikt de SP het liever voor een doel dat verwant is aan waar het geld oorspronkelijk vandaan komt. De SP stelde voor om 4 jaar pool (ca 2,0 miljoen gulden) apart te zetten, en om die reserve weer bij te vullen uit eventuele toekomstige overschotten (en anders uit de algemene middelen).

De gemeenteraad wees het idee met de kleinst mogelijke meerderheid (21 tegen 23) af. Voor waren SP, PvdA, Groen Links, D66, OAE, Stadspartij en de fractie-van Dijk. Tegen waren CDA, Leefbaar Eindhoven,VVD en Liberaal Eindhoven. Groen Links – wethouder Kuppens was dolblij met het idee, maar dat mocht ze niet hardop zeggen van het College dat (nog?) niet zover was.

Er volgt echter een herkansing. De 7,5 miljoen van de Wwb maken namelijk financiëel-technisch deel uit van het grotere overschot, dat zal verschijnen op de Jaarrekening 2005. Die Jaarrekening wordt besproken, en daar (of bij de Voorjaarsnota, als die eerder aan de beurt is) zal de SP het opnieuw aan de orde stellen. Formeel is het geld pas bij de Jaarrekening beschikbaar. Het is zeer wel denkbaar dat er dan wel een meerderheid is. Bovendien is er dan een nieuwe, en waarschijnlijk veel linksere, gemeenteraad.

“SP stelt regulier betaalde arbeidspool voor”