De Pastoor die dacht dat hij God was

5 november 2005

De Pastoor die dacht dat hij God was

De Pastoor die dacht dat hij God was, is politiek dood. Alleen weet hij dat zelf nog niet, want hij denkt dat hij zal herrijzen. Met 15 zetels nog wel. Het bevestigt wat wij in een eerdere analyse zeiden: Pastoor is politiek ontoerekeningsvatbaar.
Het rapport van de onderzoekscommissie was vernietigend voor Pastoor, schadelijk voor burgermeester Sakkers en wethouder Schreurs, een kras op de reputatie van twee hoge ambtenaren, en een hart onder de riem voor drie lage ambtenaren.

Pastoor heeft bestuurlijk onjuist gehandeld, de schijn gewekt van partijdigheid, is ernstig tekort geschoten in zijn functioneren als wethouder en heeft ambtenaren geïntimideerd. Hij is dan ook terecht ontslagen, vindt iedereen behalve zijn eigen partij, Leefbaar Eindhoven. Het is overigens een interessante vraag wat die partij nu gaat doen. Pastoor was al tot lijsttrekker aangewezen….
Sakkers, nog meer dan Schreurs, komen beschadigd uit het rapport omdat ze onvoldoende opgetreden zijn tegen Pastoor. Ze hebben wel gezegd dat het niet mocht wat Pastoor wilde, maar hebben vervolgens niet gecontroleerd of Pastoor zich aan hun aanwijzingen hield. Ze hadden de zaak in het voltallige College moeten brengen toen bleek dat Pastoor dat niet deed.
De twee ambtenaren hebben zitten schipperen tussen een wethouder, die zijn eigen lompe gang bleef gaan en niet teruggefloten werd, en de werkvloer waar men wel de juiste taakopvatting had.
De meeste partijen hielden hun kruit nog droog. Er komt een raadsvergadering waarin een politiek oordeel zal worden uitgesproken.

SP-fractievoorzitter B.Gerard deelde het algemene oordeel.
Daarnaast bracht hij de mogelijkheid in van een strafrechterlijk onderzoek naar corruptie. Hij noemde een geval waarin Pastoor zelf, in een zatte bui, er tegen hem over gepocht had dat hij als privé-persoon ook nog in vastgoed gehandeld had, terwijl daar zijn taak als wethouder aan raakte. Hij noemde ook het Monaco-incident en de gift van 5000 Euro van de project-ontwikkelaar Kero aan de verkiezingskas van Leefbaar Eindhoven (Kero is Leon van de Kerkhof, een persoonlijke relatie van Pastoor).
Het probleem is dat een strafrechterlijk onderzoek niet gelijktijdig uitvoerbaar is met een voortgezette enquète, waarvoor veel fractievoorzitters pleitten, en wel een enquète naar “drieeneenhalf jaar Pastoor” , zoals de PvdA het formuleerde. Op zich ziet de SP dit ook wel zitten. De onderzoekscommissie zag geen reden voor zo’n vervolgonderzoek, althans niet binnen de kaders waarmee zij op pad gestuurd waren. Die kaders waren beperkt omdat het onderzoek snel af moest. Of er buiten de kaders van het onderzoek voldoende te onderzoeken valt, en of daarvoor een deugdelijke vraagstelling te maken valt, dat is de grote vraag.

We houden U bij vervolgontwikkelingen op de hoogte.