Bredere inzet wet Bibob

7 november 2005

Bredere inzet wet Bibob

Naar aanleiding van de aanbesteding van Waterrijk (Meerhoven), de zaak waarover ex-wethouder Pastoor zijn politieke nek brak, heeft de SP voorgesteld om vaker de wet Bibob toe te passen (Bevordering Integriteits Beoordeling Openbaar Bestuur). Daarmee kan men relaties screenen.

Een eerste proef in de Amsterdamse horeca leidde tot spectaculaire resultaten. Ook in Eindhoven is al een begin gemaakt met toepassing van de wet op de horeca, de sex-inrich-tingen en de coffeeshops. De SP stelt voor dit uit te breiden naar de bouwaanbestedingen en de aannemers van groenonderhoud.

De gedachte kwam op omdat één van de geselecteerde projectontwikkelaars in Waterrijk een crimineel verleden heeft. Die had de gemeente daarom alleen al kunnen weren. Wat ook bijdroeg is de aanbesteding van het groenonderhoud, waarover de Ergon zijn nek dreigde te breken. De Ergon moest inschrijven voor hetzelfde bedrag als de laagste andere inschrijver en dat bedrag lag 35% lager dan tot nu toe gebruikelijk. Dat betekent òf waardeloos werk (wat gebeurde in Tongelre), òf economische delicten (illegalen en onderbetaalde Polen). Vanwege dat laatste vroeg SP-woordvoerder Gerard of in dit soort situaties de wet – Bibob ook van toepassing was.

Het antwoord van het College op beide vragen is met enige terughoudende vaagheid JA. Dat vindt de SP mooi. De SP neemt bovendien kennis van het antwoord van het College, dat “het ons niet bekend was dat de gunning terecht gekomen was bij iemand met een strafblad”. De SP leest hier een indirecte bevestiging dat dat inderdaad zo was.