SP zet zich in voor huurders gemeentewoningen

12 september 2005

SP zet zich in voor huurders gemeentewoningen

Wethouder Pastoor wil 58 woningen verkopen, die nog overgebleven zijn nadat een aantal jaren geleden de bulk van het gemeentelijke woningbedrijf overgedragen is aan Trudo. De opbrengst dient als dekking voor de gemeentebegroting.

De SP is niet tegen het verkoopaanbod als zodanig (het is gebaseerd op 80% van de getaxeerde waarde bij vrije verkoop), maar vindt wel dat de zaken op een nette manier afgewikkeld moeten worden. Het gaat niet aan om de bewoners midden in de vakantie te overvallen met het verhaal, dat ze binnen vier weken moeten reageren. Juridisch stelt deze dreiging overigens niets voor. Wethouder Pastoor koopt en verkoopt even makkelijk vastgoed als een ander mens schoenen, maar deze zorgeloze houding ten aanzien vastgoedtransacties is bij de rest van de bevolking uiterst zeldzaam. Zeker als het om de woning gaat die je tot dan toe huurt.
Pastoor zegt iets te makkelijk dat niet-kopers niets kan gebeuren. Onder de bestaande huurwet kunnen ze hun huis niet uitgezet worden, maar er zijn wel kwesties als achterstallig onderhoud, puntentelling, inhoud van huurcontracten etc. Als de huurliberalisatie van kracht zou worden, geldt er voor WOZ-waardes boven de 115.000 Euro nauwelijks nog enige bescherming. Afwikkelingsvragen zijn dan nog belangrijker.
Om collectief optreden te bevorderen heeft de SP voor de 58 huurders in kwestie een voorlichtingsmiddag belegd op zaterdag 1 oktober, om 15.30 uur, in het partijkantoor van de SP. Daar zal spreken SP-advokaat Van Os uit Tilburg. In de gemeenteraad zal de SP aandringen op faciliteiten om het proces te begeleiden. Overigens had de gemeente, op basis van de Overlegwet, al lang overleg met zijn huurders moeten regelen.

Meer info bij B.Gerard (b.gerard@gemeente.eindhoven.nl ; 2454879)