College lijdt grote nederlaag inzake systeem functiewaardering en inschaling Eindhovense gemeenteambtenaren. SP vraagt commissiebehandeling

13 september 2005

De gemeente eindhoven heeft ca 2200 ambtenaren in dienst. Die zijn allemaal ingedeeld in een systeem van functieomschrijving en loonschalen. Dat systeem is al een hele tijd niet meer structureel ge-updated. Bovendien is er in 2000 een grote reorganisatie geweest (de gogo), waarbij veel functies veranderd zijn en veel mensen op een andere plaats gezet zijn. Dat is toen voorlopig opgelost.

In de FuWa (FU-nctie WA-ardering) – operatie moest dit worden opgelost. Die verloopt onder een slecht gesternte, mede omdat wethouder Pastoor niet zo goed ligt bij het ambtelijk apparaat. De verkiezingsbelofte van Leefbaar Eindhoven, dat 10% van de ambtenaren weg moest, was niet echt een goede start, ook al maakte het College van die 10% uiteindelijk 2%.
Na de nodige boze brieven en opgeschorte overleggen ligt er nu uiteindelijk een nieuwe functiewaardering. Die leidt ertoe dat ca 50% van de functies lager ingeschaald is, ca 40% gelijk, en ca 10% hoger. Normaliter liggen deze cijfers in de orde van grootte van 10-80-10. De mensen op de lager ingeschaalde functies leiden niet zelf een financieel verlies, omdat dat van tevoren zo afgesproken is, maar wel hun opvolgers. De hoger ingeschaalde functies worden wel onmiddellijk beter betaald. Behalve het geld speelt echter ook de arbeids-voldoening een rol. Zoals iemand zei in het interne blad van de gemeente:”Ik ben hier als academicus binnengehaald, naar nu blijkt onder valse voorwendselen”. Dergelijke gevoelens zijn op termijn funest voor de arbeidsvoldoening, hoewel het ambtelijk apparaat tot nu toe uitermate loyaal geweest is. Bovendien lopen dergelijke mensen eerder weg, en er zijn periodes geweest (dat gaat met ups and downs) dat de gemeente maar moeilijk aan goede mensen kon komen.

Uiteindelijk maakten 789 ambtenaren bezwaar tegen hun nieuwe functiewaardering, een aantal dat men normaal bij de gemeente Eindhoven alleen maar over ruwweg 20 jaar opgeteld haalt. Het is dus echt heel erg.

De werknemersdelegatie van het Georganiseerd Overleg (zeg maar de vakbonden) heeft een extern advies gevraagd aan een commissie van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) – de werkgeversclub dus. Desalniettemin was de uitkomst vernietigend voor het College: er waren essentiële arbeidsrechterlijke juridische fouten gemaakt en alle besluiten, voorzover die betrekking hadden op de functiewaardering en de daaraan gekoppelde schalen, waren onrechtmatig.

SP-fractievoorzitter Gerard heeft verzocht om een behandeling van de kwestie in de commissie Financiele Pijler van 12 september. Hij vindt dat de urgentie van het dossier steeds groter wordt. Ook in het voorjaar is het dossier al eens in de commissie behandeld, toen op initiatief van Groen Links – voorman Kerkwijk.