h

Fietsersleed in het winkelcentrum Woensel

16 augustus 2005

Fietsersleed in het winkelcentrum Woensel

Naar aanleiding van een bericht in het ED is SP-fractievoorzitter Gerard (zelf verwoed fietser) gaan kijken of het echt zo erg was in het Winkelcentrum Woensel. Het is nog erger dan hij had gedacht.

Vragen van B.Gerard (SP) voor de rondvraag van de commissie Ruimtelijke Pijler van 7 sept. Fietsersleed in het Winkelcentrum Woensel

In het ED van 13 aug. 05 staat een artikel “Fietsers ergeren zich aan nieuwe situatie”. Het gaat over het Winkelcentrum Woensel. Er staat, dat de oversteek van Noord naar Zuid lastig is na de herinrichting (die overigens nog niet helemaal af is). Als voorbeeld wordt genoemd een voorgenomen tocht per fiets van het postkantoor (aan de NoordWestrand) naar de Konmar (aan de ZuidWestrand).

Als verwoed fietser ben ik zelf eens even gaan kijken en wat de geciteerde mevrouw Van den Putte in de krant zegt is waar. Niet alleen de tocht van Noord naar Zuid is een hele expeditie, maar ook de tocht van Zuid naar Noord en niet alleen aan de westkant, maar ook aan de oostkant. De meneer of mevrouw die de routering van het Winkelcentrum Woensel bedacht heeft is zelf geen fietser, zoveel staat voor mij wel vast.

Alle fietspaden, die vanaf de Rooseveltlaan of de Genovevalaan het gebied van het Winkelcentrum inlopen, lopen na korte tijd dood: aan de Oostkant bij Albert Heyn en het ING-gebouw, aan de Westkant bij de Rabobank. Ik vermoed hier de gedachtengang achter, dat de fietser zijn fiets op één plaats neerzet en de rest van de tocht te voet aflegt. Het Winkelcentrum is echter zo uitgestrekt, dat eenieder, die op meer plaatsen moet zijn, voor tussentijdse verplaatsingen de fiets pakt, zeker als men fysiek niet zo sterk is en tassen met zware boodschappen moet meesjouwen.
Het zal de bedoeling wel zijn dat fietsers buiten het terrein van het winkelcentrum rondrijden. De gemiddelde fietser echter rijdt voor zijn zakelijk verkeer het liefste langs de kortste route van A naar B en dan naar C. Als A, B, en C winkels zijn in het winkelcentrum Woensel, dan betekent dat verplaatsingen per fiets over de parkeerplaatsen en hun autotoevoerwegen, en dat is inderdaad de wildwest die mevr. Van den Putte in het ED beschrijft. Vanuit de optiek van de fietser bestaan interne verplaatsingen binnen het Winkelcentrum Woensel uit een lappendeken van parkeerterrein, zandvlaktes, vers asfalt waar je wel op mag en vers asfalt waar je niet op mag (dat laatste op de rotondes die het autoverkeer over de verschillende delen van het parkeerterrein verdelen), en uit fietspaden waar je overwegend niets aan hebt omdat ze O-W of W-O lopen, terwijl jij N-Z of Z-N wilt. Dus wordt het lopen of de regels overtreden, wat beide zijn nadelen heeft.

Waar het ED niet over spreekt is de situatie bij Albert Heyn. Volgens omstanders en volgens de assistent-bedrijfsleider van Albert Heyn is het daar gevaarlijk en er is er al zonder succes over geklaagd. Er zijn al verschillende voetgangers, al dan niet met rollator, ondersteboven gereden door met name brommers, en ook fietsers door auto’s die dwars over het fietspad rijden na illegaal het expeditieterrein ten Oosten van Albert Heyn als parkeerplaats gebruikt te hebben. Mede omdat de stoep langs de gevel van Albert Heyn geheel vol staat met fietsen, wordt het fietspad uiterst multifunctioneel gebruikt door voetgangers en diverse soorten rijdend verkeer. Aan de andere kant van het fietspad ligt een lege strook die nauwelijks gebruikt wordt. Het is mij bekend dat binnenkort het parkeerterrein op de schop gaat, maar ondertussen is het een chaos, vooral als het druk is.

1)Ligt er een filosofie t.a.v. het fietsverkeer aan het Winkelcentrum Woensel ten grondslag?
Zo ja, welke is dat?
Zo nee, is dat dan eigenlijk niet een “klein beetje dom”?
2) Is het College het met de SP eens, dat het bevorderen van het fietsverkeer een zwaarwegend gemeentelijk
belang is?
3)Is het College het met de SP eens dat het beter is om veiligheid structureel preventief te organiseren,
inplaats van onveiligheid curatief weg te nemen?
4)Met andere woorden, is er nog wat aan te doen en zo ja, wat gààt U eraan doen? Komt er nog een evaluatie hoe het centrum “werkt”?

Constructief als ik altijd ben, heb ik zitten bedenken wat is zou doen als ik ambtenaar van fietsverkeer was.
Aan de Oostkant zou ik de lange rechte strook, die tussen het ING-gebouw en Mac Donalds door ongeveer van Albert Heijn naar de slager loopt (bijna over de volle lengte van het Centrum), inrichten als fietspad. Dat kan zonder grote ingrepen.
Aan de Westkant zou ik een extra fietsoversteek maken, ongeveer halverwege de flat en de rotonde, ter hoogte van de daar nu aangelegde fietsenstalling, van het fietspad naar het deel van het parkeerterrein waaraan de Konmar ligt. Dat hoeft nauwelijks of geen parkeerplaatsen te kosten.
Bij Albert Heijn zou ik een fietsparkeerverbod langs de gevel instellen, zou ik meer fietsparkeergelegenheden organiseren (betaald en onbetaald), en zou ik het fietspad met een eenvoudig hek scheiden van de parkeerplaats.
In alle gevallen zou ik kontakt opnemen met de Fietsersbond en zou ik voor volgende gelegenheden een ontwerper zoeken die verstand heeft van fietsen en fietsgedrag.

5)Wat vindt U van deze suggestie en heeft U eventueel betere?

U bent hier