Tribune raadszaal nog steeds niet toegankelijk

25 april 2005

Tribune raadszaal nog steeds niet toegankelijk

SP pleit vergeefs voor toegankelijkheid publieke tribune raadszaal voor rolstoelers, maar het ITS-symbool is terug.

De SP heeft in de raadsvergadering van 25 april 2005 een motie ingediend om de publieke tribune van de raadszaal (die trapsgewijs oploopt) toegankelijk te maken voor mensen in een rolstoel. Dat kan met een hellingbaan of een liftje. Rolstoelers kunnen wel in de raadszaal komen, maar dan moeten ze op de begane grond blijven staan, achter de ruggen van de raadsleden en de cameramensen, zonder tafeltje voor zich om op te schrijven, en in de looproute. De SP vond en vindt dit gebrek aan respect, maar werd daarin slechts gesteund door de VVD, de Stadspartij, en dhr. Van der Meer van de PvdA.

Overigens is dit het laatste staartje van een langer traject. Op een gegeven moment is na een herkeuring van het verbouwde Stadhuis het ITS- symbool ingetrokken (als een gebouw dat heeft is het goed genoeg toegankelijk voor gehandicapten). Voorjaar 2004 heeft de SP daar ook al vragen over gesteld. Daarna zijn alle verplichte voorzieningen om het ITS- symbool weer terug te krijgen gerealiseerd. Daarnaast zijn er een aantal niet-verplichte, maar wel wenselijke voorzieningen, waarvan alle op één na ook gerealiseerd worden. De laatste is bovengenoemde lift of hellingbaan. Al met al is het toch de moeite waard geweest om werk te maken van deze kwestie.