Gemeenteraad wil geen debat Europese Grondwet

25 april 2005

Gemeenteraad wil geen debat Europese Grondwet

De Eindhovense SP-afdeling heeft bij motie voorgesteld dat de Eindhovense gemeenteraad in de raadszaal een debat organiseert over de Europese Grondwet. Een meerderheid van Leefbaar Eindhoven, CDA en PvdA heeft dat afgewezen.

Tekst motie van 25 april 2005
Hier volgt de letterlijke tekst van de SP motie van 25 april 2005. (de opmaak is gewijzigd)

Actuele motie van de SP over het houden van een debat over de Europese Grondwet en het referendum daarover in de Eindhovense raadszaal.
Ondergetekende, lid van de Raad van de gemeente Eindhoven, heeft de eer de volgende motie aan te bieden:

Overwegende het grote belang van het komende referendum over de Europese grondwet
Overwegende de verantwoordelijkheid van de gemeente in het bekendmaken van wat er in die Grondwet staat, en in het stimuleren van deelname aan het referendum
Overwegende, dat een debat in de raadszaal hiertoe een goed middel is (zie toelichting)
stelt de raad voor te besluiten

om een debat over de Europese Grondwet en het referendum daarover te organiseren in de Eindhovense raadszaal
om de voorbereiding op dit debat in handen te geven van een daartoe op te richten werk-groep uit Raad en/of College en/of de griffie
om de burgermeester uit te nodigen dit debat te leiden aan de lokale omroep te vragen om het debat uit te zenden.
De indiener,

Eindhoven, 23/05/04 B.Gerard (SP)

De motie is overgenomen/aangenomen / verworpen in de vergadering van 25/04/05

J.Verheugt, griffier Toelichting:

Europese Grondwet - debat in raadszaal?
Op 1 juni aanstaande zal er in Nederland een raadplegend referendum worden gehouden over het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa. Een referendumcommissie bereidt op dit moment het referendum voor onder meer door het vaststellen van een feitelijke samenvatting van het verdrag en door het verstrekken van subsidies t.b.v. maatschappelijke initiatieven, die zich ten doel stellen het publieke debat in Nederland over het verdrag en het referendum te bevorderen. De SP-fractie is van mening dat dit publieke debat ook in onze stad gestimuleerd moet worden en dat hierbij een taak voor de gemeente is weggelegd.

Politieke partijen hebben zich in de 1ste en 2de Kamer kunnen uitspreken over de Europese grondwet. Het woord is nu aan de kiezer. Uit opiniepeilingen blijkt dat veel mensen weten dat er referendum in aantocht is, maar ook dat een meerderheid van de bevolking nauwelijks een idee heeft van wat er in die Grondwet staat. Om een waardevolle raadpleging van de bevolking mogelijk te maken, is het van groot belang om de kiezer beter te informeren over de inhoud van de Grondwet en om het publieke debat krachtig te stimuleren. Naar de mening van de SP kan dit het beste gebeuren op een niveau dat dicht bij de kiezer ligt, de gemeente.

In de wet van 27/01/05 betreffende het houden van een raadplegend referendum over het grondwettelijk verdrag voor de Europese Unie is ook een rol voor de gemeentes opgenomen. De tekst van het verdrag moet gedurende vier weken voorafgaande aan de stemming kosteloos ter secretarie van elke gemeente verkrijgbaar zijn en de burgermeester moet dit ter openbare kennis brengen. De burgermeester moet er ook voor zorgen dat de samenvatting, die de referendumcommissie vaststelt, tenminste veertien dagen voor de stemming aan het adres van de kiezers wordt bezorgd. De gemeente is dus in belangrijke mate verantwoordelijk voor de informatievoorziening over de Europese Grondwet aan de burger.

Het ligt niet in onze verwachting dat veel mensen de ruim 400 pagina’s van de Grondwet daadwerkelijk zullen lezen. Het verdrag laat zich niet lezen als een roman. Tegelijkertijd is het moment waarop kiezers over de samenvatting van de Grondwet kunnen beschikken relatief kort voor het referendum. Dat is voor een publiek debat over dit belangrijke verdrag niet bevorderlijk. Het ligt daarom in de rede dat de gemeente zelf een publiek debat start om bij te dragen aan de meningsvorming.

Wij stellen voor dat de gemeente een openbaar debat organiseert met voor- en tegenstanders van de Europese grondwet. Gedacht kan worden aan sprekers uit politieke partijen en andere maatschappelijke organisaties die zich hebben uitgesproken over de grondwet. In ieder geval is het van belang dat gekozen wordt voor aansprekende en herkenbare deelnemers. Dat zal de publieke aandacht voor het debat vergroten, meer aandacht van de media trekken en een wezenlijke bijdrage leveren aan het verkleinen van de enorme kloof die er bestaat tussen de Europese politiek en de Nederlandse kiezer. Verkiezingen voor het Europese Parlement scoren, ondanks een verhoogde deelname vorig jaar, nog steeds traditioneel een lage opkomst. Een goed openbaar debat kan, naar onze mening, een opkomstverhogende werking hebben. Een goede opkomst bij het referendum achter wij wenselijk om de uitkomst gezaghebbend te doen zijn.

Om een dergelijk debat het gewicht te geven dat het verdient, lijkt het ons een goed idee om dit te organise-ren in de raadszaal van het Stadhuis. In deze voor iedereen bekende politieke arena worden alle grote beslis-singen, die onze burgers aangaan, besproken. Het lijkt ons een goede zaak om dat ook in dit geval te doen.

Bij een debat in deze opzet en op deze locatie ligt het voor de hand dat de burgermeester optreedt als voorzitter. Het geeft naar de kiezer het duidelijke signaal dat het hier om een belangrijke kwestie gaat. Om zoveel mogelijk mensen het debat te kunnen laten volgen zou samengewerkt moeten worden met lokale media. Het debat zou zo gepland moeten worden dat een rechtstreekse TV-registratie mogelijk is.

Samengevat komen de voorstellen op het volgende neer:

De gemeente organiseert een openbaar debat met voor- en tegenstanders van de Europese Grondwet
Dit debat wordt gehouden in het Stadhuis en de burgermeester treedt op als debatleider
Er wordt gestreefd naar samenwerking met de lokale media en naar een rechtstreeks TV-uitzending
B.Gerard