Nieuws, september 2012

26 september 2012

Inkrimpen van het personeelsbestand met een extra directeur

Nadat we drie dagen op een rij verontrustende berichten lazen in het ED over de personele problemen op het stadhuis, besloot onze fractie vragen te stellen aan de wethouder. We beperkten ons tot vragen over de aanstelling van een extra directeur Bedrijfsvoering.

13 september 2012

SP-Verkiezingsuitslag: Gelijk Spel of Winst?

Toen de definitieve prognose-uitslag bekend werd was het enige tijd stil omdat niemand dit resultaat zag aankomen. De SP bleef landelijk steken op 15 zetels terwijl de peilingen van de dag ervoor nog 20 zetels aangaven. Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde als de uitslag in 2010, dus gelijk spel.

12 september 2012

SP Veldhoven toont maximale inzet

Bezijden de voor de hand liggende woordgrap is maximaal relatief. Met een harde kern van slechts vier personen is er de laatste weken hard gewerkt om de SP zichtbaar te maken onder de Veldhovense gemeenschap.

Voor alle zekerheid NU SP

Mensen op de markt zijn het gooien met modder in de debatten gelukkig ook zat en blijven toch SP stemmen. Zo merkten we vandaag op de dinsdagmarkt.

Stem strategisch, stem SP

Met nog maar een dag te gaan voor de Tweede Kamerverkiezingen twijfelen heel veel kiezers tussen een stem op de PvdA of op de SP. Tussen links en linkser. Niet een eenvoudige keuze. En sommige kiezers vinden 'linkser' wel heel links. Al deze kiezers zou ik graag het volgende willen meegeven.

Tweede Kamerverkiezingen (VI): Meer invloed met partijlidmaatschap

Volgens het Documentatiecentrum voor Nederlandse Politieke Partijen van de Universiteit van Groningen, zijn zo'n 311.000 mensen lid van een politieke partij. Dat is nog geen 2.5 procent van het stemgerechtigde deel (12.5 miljoen) van de Nederlandse bevolking. Als we aannemen dat alle partijleden de stemgerechtigde leeftijd hebben komt dit percentage overeen met het aantal stemmen voor nog geen vier van de 150 raadszetels. De andere 146 zetels worden dus gedragen door mensen die helemaal geen lid zijn van een politieke partij. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 bedroeg het aantal benodigde stemmen voor een zetel (kiesdrempel) 62.773 stemmen. In 2010 had de SP ruim ruim 46.000 leden. Dit was nog niet eens voldoende voor één enkele Kamerzetel. Alleen het CDA kon destijds één zetel claimen op grond van het aantal partijleden (ruim 67.000).