Brabantse belangengroepen tekenen internationale petitie 'Taming aviation'

16 november 2014

Brabantse belangengroepen tekenen internationale petitie 'Taming aviation'

De Belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW), de actiegroep Geen Vluchten Na Elven en het Platform de 10 geboden voor Eindhoven Airport (waarin de BOW, BMF, politieke partijen en individuele personen) hebben de internationale petitie Taming Aviation (www.tamingaviation.eu)ondertekend. Deze petitie zal binnenkort worden aangeboden aan het Europees Parlement.

De internationale petitie Taming Aviation is het resultaat van een burgerbeweging, die gestart is door twee omwonenden van het vliegveld van Wenen. Mevrouw Heger is advocaat en mevrouw Leth is psychiater/geriater en milieugeneeskundige.

Op de website van de petitie worden eisen geformuleerd aan het adres van de internationale luchtvaart. Een greep hieruit:

• een absolute en onvoorwaardelijke stop op nachtvluchten en acht uur rust
  • een energiebelasting en accijns op vliegtuigbrandstof in afwachting van onderbrenging van de luchtvaart bij een functionerend Emission Trade System
  • afschaffing van uitzonderingsposities inzake het betalen van BTW ten gunste van een in Europa normaal BTW-tarief
  • Geen stimulerende uitkeringen aan luchthavens en begrijpelijke en transparante tarieven

Deze eisen worden in afzonderlijke rubrieken verder onderbouwd.

De petitie is inmiddels in Europa door ruim 130 groepen uit 10 EU-landen ondertekend, waaronder de BOW, GVNE en het Platform de 10 geboden voor Eindhoven Airport.

De petitie zal op 18 november 2014 worden aangeboden aan Cecilia Wikström, voorzitter van het Petitiecomité van het Europees Parlement.

Nadere informatie bij
Bernard Gerard, bjmgerard@gmail.com, 040-2454879