Dakgotendrama: Huurders van Woonbedrijf boeken winst

4 maart 2014

Dakgotendrama: Huurders van Woonbedrijf boeken winst

Vanuit de Eindhovense buurt De Tempel kwamen er verontrustende berichten binnen bij Actiecomité Huuralarm. Huurders van woningcorporatie Woonbedrijf zouden zelf de dakgoten moeten gaan onderhouden, zo werd men eenzijdig per brief medegedeeld. Woonbedrijf zou deze ‘service’ niet meer verlenen, om ‘de verhuurderheffing’ te kunnen betalen.

Voor de huurders een doorn in het oog: Men kan of durft de ladder niet op en is bang dat letsels ontstaan. Bovendien kunnen de extra kosten niet worden gemaakt, als men het overlaat aan een ander. In al die tijd is er niets met de huurders of diens vertegenwoordiging in overleg gegaan.

Na aandringen van Actiecomité Huuralarm Eindhoven, wordt dit “dakgotendrama” door Woonbedrijf herzien. Ze neemt een verstandig besluit door met de huurdersstichting van Woonbedrijf, HVWoonbedrijf, in gesprek te gaan. Op de website van HVWoonbedrijf staat dan ook: ‘Er wordt naar een allesomvattende oplossing gezocht die acceptabel is voor alle huurders van Woonbedrijf.’ Via het Eindhovens Dagblad van dinsdag 4 maart stelde haar voorzitter, Gerard Peeters over dit onderwerp: ‘Als we eind maart geen goede oplossing hebben, sluiten we een gang naar de rechter niet uit.’

Woonbedrijf heeft te maken met zwaardere lasten, opgelegd vanuit de Rijksoverheid, die zijn geaccepteerd door datzelfde Woonbedrijf. De door het Actiecomité verfoeide ‘verhuurderheffing’ van 1,7 miljard euro per jaar, moet nu ook door Woonbedrijf worden opgehoest. Als het aan het Actiecomité ligt gebeurt dit niet door de huurprijzen te verhogen en de woonlasten te verzwaren. Het accepteren van de verhuurderheffing door woningcorporaties mag immers niet betekenen dat juist de huurders het gelag moeten betalen.

Kortom, de situatie is zeer hoopvol voor deze 8200 huurders. De huurdersstichting treed op als ware huurdervertegenwoordiger en Woonbedrijf erkent deze status. Actiecomité Huuralarm zal aandringen op het overgaan tot actie als er niet of teleurstellend door Woonbedrijf wordt gehandeld.

Marcel Lathouwers