Actiecomité Huuralarm de markt op

3 juni 2013

Actiecomité Huuralarm de markt op

Donderdag- en zaterdagmiddag zijn enkele leden van Actiecomité Huuralarm de straat op gegaan om mensen op te roepen voor het protest wat ze 10 juni organiseert. Dit protest vindt plaats tijdens het bezoek van minister Blok aan een VVD-bijeenkomst in Nuenen, waarbij de minister door actievoerders aan de tand zal worden gevoeld over het Woonakkoord en de Verhuurdersheffing.

Het comité, bestaande uit huurders, huurdersvertegenwoordigers en vele belangengroepen, wil het Woonakkoord van tafel vegen.

Huuralarm

‘Het is een ramp voor Eindhoven en haar inwoners’, aldus een lid van het comité. ‘Als we dit ongemerkt door laten gaan, dan zullen de huren explosief stijgen en raken de huurwoningen in verval.’ Op twee verschillende weekmarkten waren de leden te zien en te spreken. Komende week gaan enkele andere leden op pad. Op woensdagochtend zijn we te vinden in Winkelcentrum Woensel en woensdagmiddag op het Kastelenplein. Spreek ons vooral even aan.

De eerste indruk van de leden van Actiecomité Huuralarm is dat ze op het goede pad zitten. Mensen zijn boos. Niet alleen omdat de huren oneerlijk worden verhoogd, maar ook omdat, zoals de Woonakkoord meldde, vele andere nare uitwerkingen geeft. Een enkeling op straat gaf aan dat het voor hem niet geldt, omdat hij geen huurder is. Een lid van het comité merkte op dat het zeker ook voor hem negatief zal uitpakken als de huurwoningen in zijn buurt in verval komen. Het woongenot zal worden aangetast en de waarde van de koopwoningen in de wijk zal dalen.

Vrijwel iedereen lijkt overtuigt van het nut van Actiecomité Huuralarm. Sommige mensen beloofden te komen protesteren, anderen wensten ons veel succes met het protest en hopen dat de minister eindelijk eens zijn ogen open doet.

Marcel Lathouwers